آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه

والدین دوست دارند که آموزش اخلاق به کودکان را بدرستی انجام دهند. همه والدین دوست دارند هاله ای خیالی و پر از نکات مثبت را در اطراف سر فرزند خود ایجاد کنند متوجه منظور مطلب نشدید خیلی ساده است بگذارید اینگونه بگویم زمانی فرا خواهد رسید که فرزند شما دروغ بگوید. یا تقلب کند این طبیعت انسانی است. وظیفه والدین است که یک سیستم از اخلاق و ارزش ها را برای کودکان تنظیم کنند و سپس هر روز آن ارزش ها را اجرا کنند. دو آموزش اصلی برای تدریس اخلاق برای یک کودک وجود دارد. یکی از آنها این است که والدین باید مفهوم متمرکزی را در مورد ارزشهای مهم برای خانواده داشته باشند. دوم اینکه به طور مداوم با در نظر گرفتن پیامدهای مثبت و منفی در اقدامات فرزند این ارزش ها را اجرا کنند.

به بیان خیلی ساده اخلاق را برای کودکان تعریف کنند و آنر را عملی کنند.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

چرا باید قلب کودکان و همچنین ذهن آنها را پرورش دهیم؟ چند روش برای آموزش رفتار و شخصیت اخلاقی قوی کودکان را در یک دهه که اخلاق در حال فرسایش است از ابرکودک بخوانید. تحقیقات نشان داده است که بهترین روش برای آموزش اخلاق به کودکان از طریق مثال است. فقط به آنچه فرزندان ما تماشا می کنند فکر کنید و رفتار کنید. آنچه ممکن است ما نتوانیم تشخیص دهیم این است که این نقض های اخلاقی روی شخصیت و دیدگاههای فرزندان ما تأثیر می گذارد.

حتی در سایر کشورها اینترنت ترسناک تر شده است و تلویزیون دارای ابتذال بیشتر شده است. رسوایی های سیاسی و شرکتی آشکارتر و عمومی تر شد. بازی های ویدئویی خام تر شد. اشعار موسیقی و فیلم ها غالبا خشن تر شدند. این لیست ادامه دارد و من مطمئن هستم که می توانید ده ها نمونه دیگر اضافه کنید. صحنه های اجتماعی فرزندان ما معنادار و پرخاشگرتر است. در این زمان آموزش اخلاق به کودکان از اهمیت زیادی برخوردار میشود.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

الف – آموزش اخلاق به کودکان با 7 مهارت اساسی که به بچه ها می آموزد تا کارهای درست انجام دهند.

بحران شخصیت در هر منطقه ای از جهان که بازدید کرده ام است. چه کاری می توانید انجام دهید تا فرزندانتان در مقابل تأثیرات منفی مقابله کنند و از آنچه که درست می دانند ایستادگی کنند؟ و بر اعتقاد درست شان ثابت قدم بمانند ؟ پاسخ این است که یک هسته اخلاقی محکم را پرورش می دهیم که فرزندان ما را راهنمایی می کند تا در اعتقادات خود بایستند و حتی بدون ما درست عمل کنند. اگر می خواهیم فرزندانمان به شهروندان عادل و دلسوز و اخلاق مدار تبدیل شوند باید قلب و ذهن فرزندان خود را پرورش دهیم. باید آموزش اخلاق به کودکان را اصولی انجام دهیم.

بهترین نکته این است که ما می توانیم فضیلت ها و مهارت های اصلی شخصیت و شهامت اخلاقی را به بچه ها آموزش دهیم و از زمانی که کودکان نوپا هستند می توانیم شروع کنیم. در اینجا هفت روش برای تقویت شخصیت فرزندان ما وجود دارد و ما لحظه ای از دست دادن نداریم.

راه هایی برای تقویت و اموزش اخلاق به کودکان : در اینجا هفت نکته وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندان خود در اعتقادات خود ،ایستادگی در برابر فشار همسالان ، زندگی خود را با صداقت هدایت کنید.

برای آموزش اخلاق به کودکان هیچ زمان دیر نیست

فقط به یاد داشته باشید: خیلی دیر نشده است. زود شروع می شود.

1. بدانید که برای چه چیزی ایستاده اید تا کودک شما بداند

والدینی که عقاید اخلاقی کاملاً مشخص دارند ، احتمالاً فرزندان خوبی را پرورش می دهند. از آنجا که فرزندانشان می دانند والدینشان در چه موضوعی ایستاده اند و چرا انجام می دهند ، فرزندانشان به احتمال زیاد اعتقاد والدین خود را اتخاذ می کنند. بنابراین از خود بپرسید که فضایل و اعتقادات اخلاقی برای شما چه اهمیتی دارد. لیستی تهیه کنید و سپس چک لیست خود را به سه قسمت اصلی تقسیم کنید. اینها به کد اخلاقی شخصی شما تبدیل می شوند و شما را در نحوه پرورش فرزندتان راهنمایی می کنند. انجام این کار همچنین بهترین روش برای کمک به فرزند شما در توسعه باورهای اخلاقی خود است. خود را ملزم به تقویت باورهای اعتقادی فرزندان با آموزش اخلاق به کودکان کنید

مسابقه والدین

در اینجا پنج سؤال سریع وجود دارد که می توانید باورهای اخلاقی محکم در فرزند خود را چگونه ارزیابی کنید:

می توانید به سرعت 3-5 فضیلتی را که می خواهید برای فرزندتان کسب کند ، نامگذاری کنید.
فرزند شما میتواند فضیلتهایی را که دراکثر آنها به آنها ایمان دارید بیدرنگ بنویسید بدون اینکه هشدار دهد.
شما فرزند خود را هرزمان که او فضایل منتخب شما را در رفتار خودنشان دهد تقویت میکنید.
کودک شما می تواند به وضوح فضایل انتخاب شده شما را در رفتار روزانه شما ببیند.
شما از این فضیلت ها به عنوان کد رفتار اخلاقی و زندگی خانوادگی خود استفاده می کنید.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

2. با قدم زدن با کودکان صحبت خود را کنید

سؤال بزرگی که باید هر روز از خود بپرسید این است: “اگر من تنها نمونه ای بودم که فرزندم باید عادات اخلاقی را یاد می گرفت ، امروز او از تماشای من چه چیزی یاد گرفته است؟” پاسخ می تواند کاملاً آشکار باشد. با تماشای گزینه های شما و شنیدن نظرات گاه به گاه شما ، بچه ها معیارهای اخلاقی ما را یاد می گیرند. ارسطو صدها سال به ما آموخت که بهترین روش برای آموزش اخلاق به کودکان و اموزش شخصیت از طریق مثال است. مطمئن شوید که رفتارهای اخلاقی که بچه های شما در حال انتخاب هستند ، مواردی هستند که می خواهید فرزندانتان از آنها کپی کنند. و سپس اطمینان حاصل کنید که فرزند شما با نمونه هایی که شخصیت و صداقت را تقویت می کند احاطه شده است. آموزش اخلاق به کودکان با صحبت و اصولی راحتتر است.

۳- عقاید اخلاقی خود را با دیگران در میان بگذارید و مواضع روشنی داشته باشید

صحبت کردن با فرزندتان در مورد ارزشها “آموزش اخلاقی مستقیم” خوانده می شود. والدینی که بچه های اخلاقی را پرورش می دهند ، اغلب از آن استفاده می کنند. بنابراین به دنبال مباحث اخلاقی باشید و در مورد آنها صحبت کنید: از برنامه های تلویزیونی و رویدادهای خبری گرفته تا موقعیت هایی در خانه ، مدرسه و دوستان. به بچه های خود بگویید که در مورد مسئله و دلیل چرا احساس می کنید. نمونه ای از قهرمانان شجاع اخلاقی مانند روزا پارک ، پی وی ریز ، هریت تومن ، آبه لینکلن را به اشتراک بگذارید. کتاب ها و فیلم های شگفت انگیزی در کتابخانه محلی شما وجود دارد که می توانید با فرزند خود به اشتراک بگذارید.

برای آموزش اخلاق به کودکان در مقابل اعتقادات خود بایستید.

کودک شما باید شهامت اخلاقی را ببیند و بشنود بنابراین نمونه ای برای کپی کردن دارد.

4- سؤالات اخلاقی را برای توسعه اخلاقی بپرسید

سؤال از ابزارهای مهم والدین برای تقویت وجدان کودکان و تقویت باورهای اخلاقی است. نوع صحیح سوالات می تواند به بچه ها کمک کند تا توانایی خود را برای گرفتن دیدگاه دیگری گسترش دهند و از خود بپرسند: “آیا این کار درستی است که باید انجام شود؟” هر دو پیشروهای مهم برای گرفتن هرگونه موضع گیری اخلاقی هستند.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

5- همدلی را تقویت کنید

بچه هایی که برای دیگران چسبیده اند بچه هایی هستند که نسبت به دیگران احساس می کنند. همدلی همان چیزی است که باعث ایجاد احساس می شود ، رفتار بی رحمانه را متوقف می کند و بچه ها را ترغیب به موضع گیری می کند. تحقیقات جدید همچنین نشان می دهد که همدلی همان چیزی است که وجدان را فعال می کند.

در اینجا دو روش قدرتمند برای آموزش اخلاق به کودکان با پرورش همدلی وجود دارد:

1- بپرسید: چه احساسی دارید؟

از بچه ها بخواهید که فکر کنند چگونه شخص دیگری در موقعیت های کتاب ، تلویزیون ، فیلم و همچنین زندگی واقعی از او استفاده می کند. آنها را وادار می کند تا درباره نگرانی های سایر افراد فکر کنند.

2- از نقش آفرینی استفاده کنید.

این کمک می کند تا بچه ها احساس دیگران را به عنوان راهی برای تقویت چشم انداز و همدلی تصور کنند. بنابراین از کودک خود بخواهید که اگر نقشها برعکس شود ، احساس کند شخص دیگر چه احساسی خواهد داشت. طرفین را تغییر دهید: شخص دیگری چه خواهد گفت و چه می کند؟ بچه های جوان می توانند از عروسک ها یا شکل های اسباب بازی استفاده کنند تا مشکل از هر دو طرف حل شود.

6. تقویت قاطعیت ، نه انطباق

اگر می خواهید کودکی بزرگ کنید که بتواند در برابر اعتقادات خود ایستادگی کند

پس قاطعیت را تقویت کنید نه انطباق.

او را تشویق کنید تانظرات خود رابگوید و به اشتراک بگذارد. برای آنچه درست است ایستادگی کند.

این کار را از سنین پایین انجام دهید تا او بتواند طوفان تأثیر منفی همسالان را تحت تأثیر قرار دهد.

والدینی که بچه های شجاع اخلاقی پرورش میدهند انتظار دارند که فرزندانشان با اخلاق رفتار کنند.

آنها حتی این کار را انجام می دهند.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

7. مهارت های ادبی را آموزش دهید

حقیقت این است که برای مقاومت در برابر فشار همسالان و تحمل عقاید خود قدرت اخلاقی واقعی لازم است. بنابراین به فرزند خود مهارت های ادبی را بیاموزید تا هر زمان که با یک معضل اخلاقی روبرو شود بتواند از موضع صحیحی برخوردار باشد. در اینجا سه ​​راه برای تقویت شجاعت اخلاقی وجود دارد اما شما باید به طور مکرر با فرزند خود تمرین کنید تا اینکه او با استفاده از این تکنیک ها در دنیای واقعی احساس راحتی و اطمینان داشته باشد:

– وضعیت استقرار آمیز را آموزش دهید.

به کودک خود بیاموزید که با استفاده از حالت اعتماد به نفس و استقرار در برابر اعتقادات خود بایستد این وضعیت کمک می کند تا اطمینان به گیرنده و اعتقاد محکم تر در اعتقادات به شما کمک کند.

– محکم بگویید “نه”.

به فرزند خود استرس دهید که او باید با استفاده از صدایی دوستانه اما مصمم اعتقادات خود را بگوید.

پس برای آموزش اخلاق به کودکان تسلیم نشوید.

کار او این نیست که سعی کنید ذهن شخص دیگر را تغییر دهید بلکه پیروی از عقاید او است.

– پاسخ به چرا ؟

از فرزند خود بخواهید که دلیل ایستادگی خود را به این شخص بیان کند.

این به تقویت اعتقاد وی کمک می کند: این بی رحمانه است.

یا نه این غیرقانونی و اشتباه است.

تکرار این اعتقاد چندین بار باعث افزایش اعتماد به نفس می شود و به فرزند شما کمک می کند تا از موضع خود عقب نماند.

به یاد داشته باشید : برای گفتن نه کودک باید درک کند که چه چیزی را نگوید.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

ب- شش ستون از شخصیت ها که برای کودکان بسیار مهم است

1- قابل اعتماد بودن
صادق باشید. فریب ، تقلب یا سرقت نکنید.
قابل اعتماد باشید آنچه می گویید انجام دهید را انجام دهید. وفادار باشید.

2- احترام
با احترام با دیگران رفتار کنید. تحمل اختلاف را داشته باشید. از رفتارهای خوب و نه زبان بد استفاده کنید.

3- مسئولیت پذیر
کاری را که قرار است انجام دهید انجام دهید.
از خودکنترلی استفاده کنید. نسبت به انتخاب های خود متبحر و پاسخگو باشید.

4- با انصاف
طبق قوانین بازی کنید. نوبت ها را بگیرید و به اشتراک بگذارید. روشن فکر بودن. از دیگران استفاده نکنید.

5- دلسوز
مهربان باشید. مهربان باش. ابراز سپاس دیگران را ببخش. به افراد نیازمند کمک کنید.

6- شهروند مدار
سهم خود را انجام دهید. آگاه باشید همسایه خوبی باشید.
از قوانین و قوانین پیروی کنید. به احترام احترام بگذارید از محیط زیست محافظت کنید.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

پ- آموزش اخلاق به کودکان با اجرای عملی اصول اخلاقی تعریف شده در خانواده

مهمتر از تعیین ارزش ها برای خانواده این است که چگونه آنها را روی فرزند خود اجرا می کنید. توصیه به والدین:

به فرزندان خود بیاموزید که تعداد کاراکترهایی – که موفقیت و خوشبختی آنها به شخصی که در آن حضور دارند بستگی دارد ، نه آنچه که در آنها وجود دارد یا چگونه به نظر می رسد. ارزشهای خود را با پاداش دادن به رفتار خوب (معمولاً ستایش كافی است) و دلسرد كردن از همه موارد بد رفتار با عواقب منصفانه و مداوم اعمال كنید. با هر دروغ کودک باید به همان شیوه که در نظر گرفته شده است رفتار شود تا نتیجه مناسبی داشته باشد.

1- طرفدار شخصیت باشید.

در مورد اهمیت شخصیت و یا گاه به گاه در مورد رفتار نادرست خنثی نشوید. شفاف و سازش ناپذیر باشید که می خواهید و انتظار دارید فرزندانتان شهروندان قابل اعتماد ، قابل احترامی ، مسئول ، منصفانه ، دلسوز و خوب باشند.

2- الگوی مناسب انتخاب کنید و الگو باشید

رفتاری را که می خواهید در فرزندتان مشاهده کنید الگوبرداری کنید. مراقب باشید و خودآگاه باشید تا در هر کاری که می گویید و انجام می دهید یک مثال خوب باشید. هر کاری که انجام می دهید و انجام نمی دهید پیامی را درباره ارزشهای شما ارسال می کند. و شما ملزم به لغزش هستید بنابراین هنگام انجام این کار پاسخگو باشید. به عنوان مثال ، حتی اگر به نظر می رسد دروغ گفتن درباره قد فرزند شما برای سوار شدن او در پارک تفریحی ناچیز است شما در واقع به او یاد می دهید که دروغ گفتن برای گرفتن آنچه او می خواهد اشکالی ندارد.

3- ساختار شخصیت یک شبه اتفاق نمی افتد.

مطمئنا آسان نیست و همیشه جای بهبود وجود دارد. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید با تلاش برای انجام درست کار در هر شرایطی شروع کنید. کم کم ، با الگوبرداری از رفتاری که دوست دارید در فرزندتان مشاهده کنید و خود را در موقعیت های وسوسه انگیز پلیس کنید به فرزندتان نشان می دهید که چگونه می تواند ارزشهایی را که از نظر شما مهم است زندگی کند.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

ت – آموزش اخلاق به کودکان در مدارس

اخلاق باید در مدارس تدریس شود – درست یا غلط است؟

یک بخش اساسی از شخصیت که رفتار را تعریف می کند و نحوه واکنش و یا درک فرد از چیزها “اخلاقی” است. اخلاق مانند آموزش همیشه به عنوان بخش مهمی از شخصیت شما در کنار شما باقی می ماند. اخلاق یک کلمه یونانی است که به معنای شخصیت یا رفتار است. اما متأسفانه در هر حوزه زندگی در حال فروپاشی است ، بنابراین آموزش این شیوه اساسی زندگی نیاز به یک ساعت است. اعمال غیر اخلاقی ممکن است به بلایای بزرگ منجر شود. افزایش جرم ، ما را مجبور به فکر کردن می کند اگر از ارزش ها و اخلاق اخلاقی باقیمانده باشیم.

هیچ صنعتی وجود ندارد که با اعمال غیر اخلاقی دست نخورده باشد.

بنابراین آموزش اخلاق به کودکان و اهمیت اخلاق بسیار مهم است.

وخیم تر شدن سیستم ارزشی بر این امر تأکید می کند.

1- وظیفه آموزش اخلاق به کودکان توسط معلمان و مدرسه

این وظیفه والدین و معلمان است که ارزش اخلاقی را به فرزندان و دانش آموزان منتقل و انتقال دهند. آموزش اخلاق در مدارس و حتی در سطح کالج بسیار مهم است تا شهروندان و جامعه بهتری ایجاد کنند. ارزشهای اخلاقی به شما اجازه نمی دهد خشونت و غیر اخلاقی رفتار کنید. با انتقال ارزشهای اخلاقی به راحتی می توان با جرایم علیه زنان ، سرقت و سایر موارد غیراخلاقی در جامعه مقابله کرد. برخی ادعا می کنند که اخلاق را نمی توان آموزش داد بنابراین ساختن بخشی از برنامه درسی عملی نیست.

علاوه بر این هیچ قانون و تعریف استاندارد از مفهوم وجود ندارد.

آنچه برای شما مناسب است ممکن است برای شخص دیگر یکسان نباشد.

عوامل فرهنگی ، مذهبی ، معنوی و بسیاری از این عوامل باعث می شود اخلاق انجام شود

بدیهی است این افراد از فردی به شخص دیگر و اجتماع به جامعه دیگر متفاوت است.

من شخصاً احساس می کنم که اخلاق باید برای پیشرفت کامل در مدارس تدریس شود.

فقط فردی با ارزش اخلاقی می تواند در پیشرفت مثبت جامعه و همچنین ملت نقش داشته باشد

2- آموزش اخلاق به کودکان بر اساس ویژگی تقلیدپذیری : ارزش اخلاقی که باید به کودک تان آموزش دهید

همان طور که می دانید بیشتر کلمات مورد استفاده کودکان و رفتارهایشان ناشی از تقلید از والدین خود یا بزرگ ترهای دیگر در اطراف شان است. شاید شما هم مانند بعضی از پدر و مادرها، گاهی از کلماتی که از دهان فرزندتان بیرون می آید یا رفتاری که انجام می دهد، حسابی تعجب می کنید. به شما توصیه می کنیم که فرزندتان را از کودکی با 8 مورد از مهم ترین ارزش های اخلاقی آشنا کنید تا تاثیر آن را در کم شدن رفتارها و گفتارهای اشتباهشان مشاهده کنید. البته ارزش های دیگری هم وجود دارد که بچه ها باید با آن آشنا شوند اما این 8 مورد از مهم ترین ارزش های اخلاقی است که در ادامه به آن می پردازیم. فقط یادتان باشد که بچه ها نیاز به راهنمایی های ما دارند.

به عنوان والدین، بزرگ ترین الگوی آن ها به شمار می رویم

وقتی خودمان بااین ارزشها زندگی کنیم به آنها کمک خواهیم کرد زندگی خود را بخوبی شکل دهند.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

3- آموزش اخلاق به کودکان با صداقت : اهمیت صداقت را برای کودک تان توضیح دهید

بالاخره در مسیر بزرگ شدن، بچه ها دروغ گفتن را یاد می گیرند. حتی ممکن است آن را از والدینشان هم یاد نگرفته باشند و تلویزیون، دوستانشان یا حتی بزرگ ترهای دیگر ممکن است باعث این نوع رفتار در آن ها شده باشند؛ یا حتی ممکن است از دروغ به عنوان یک نوع مکانیزم دفاعی استفاده کنند. با این حال، اگر اهمیت صداقت را برایشان توضیح دهید و آنها را مطمئن کنید که همیشه برای شنیدن حرف های راستشان آماده اید، آن وقت احتمال حرف راست شنیدن از آن ها خیلی بیشتر می شود؛ به خصوص زمان هایی که می دانند کار اشتباهی انجام داده اند. خیلی از بچه ها به دلیل ترس از فریادهای والدینشان یا کتک خوردن، واقعیت را با والدینشان در میان نمی گذارند.

باید به آن ها گفت که :

رفتار بد آن ها عواقبی خواهد داشت

اما همیشه به خاطر این که شجاعت لازم را برای گفتن واقعیت داشته اند، تحسین شان کنید.

از همه مهم تر این که شما هم همیشه باید فردی صادق باشید

زیرا اگر درشما عدم صداقت ببینند، آنها نیز این رفتار را یادخواهندگرفت و توصیه شما بی اثر خواهدشد.

4- آموزش اخلاق به کودکان با احترام : احترام را به کودک تان بیاموزید

بچه ها احترام را از محیط خانه و اعضای خانواده شان یاد می گیرند. اگر بچه ها ببینند که شما به عنوان والدین چقدر محترمانه با هم رفتار می کنید، چه قدر رفتارتان با خود آن ها و بقیه افراد خانواده مودبانه و محترم است، مطمئن باشید که از شما الگو برمی دارند. بچه ها رفتارها را درست مانند کلمات تقلید می کنند. گفتن کلماتی مانند «خواهش می کنم»، «لطفاً»، «متشکرم» و «عذر می خواهم» در مقابل آن ها، به آنها احترام و ادب را یاد می دهد. همچنین باید به آن ها یاد بدهید به نظرات و اعتقادات دیگران هم احترام بگذارند.

5- آموزش اخلاق به کودکان با شکرگذاری : به فرزندانتان یاد بدهید که هر روز حتی برای کوچک ترین نعمت هایی که دارند، شکرگزار باشند

به آن ها یاد بدهید که برای داشتن خانواده خوب، دوستان صمیمی، غذایی که می خورند، لباس هایشان، سقف بالای سرشان و سلامتی شان قدرشناس باشند. به آن ها نشان دهید که هر روز برای آن ها نعمتی است از جانب خداوند. حتی می توانید به آن ها یاد بدهید که از نعمت هایی که خداوند به آن ها بخشیده است، فهرست تهیه کنند. این کارها به آن ها آموزش می دهد که برای همه چیز باید شکرگزار باشند.

6- آموزش اخلاق به کودکان با کمک به همنوع : به کودک تان کمک به همنوع را آموزش دهید

ما در دنیای «من می خواهم» زندگی می کنیم. من، من، من! بچه ها هم در چنین دنیایی زندگی می کنند اما لزومی ندارد که آن جا بمانند. در سال های قبل از مدرسه بچه ها تقسیم کردن را یاد می گیرند. اگر روی این مسئله در خانه تاکید شود، برای آن ها دشوار نخواهد بود. وقتی خودتان به نیازمندان لباس و غذا هدیه بدهید، آن ها هم درک می کنند که باید بخشنده باشند.

7- خاص بودن هر کسی را به کودک تان بیاموزید

هر چه سن بچه ها بالاتر می رود، یاد می گیرند خودشان را با همسالانشان مقایسه و تفاوت ها و شباهت های بین خودشان و آن ها را بررسی کنند و به طور مثال از شما درباره تفاوت میزان اسباب بازی ها یا اندازه اتاق خواب هایشان بپرسند. باید به فرزندانتان یادآور شوید که از همان ابتدای کودکی خاص هستند. آن ها را با همکلاسی ها یا دوستانشان مقایسه نکنید و برایشان توضیح دهید که بقیه آدم ها هم خاص هستند اما نباید به خاطر خاص بودنشان به طور متفاوتی با آن ها برخورد شود. ممکن است بچه ای بپرسد که چرا یک نفر این شکلی است یا این طوری حرف می زند یا رفتار می کند.

برایشان توضیح دهید که چرا آن فرد متفاوت است و روی خصوصیات خاص آن فرد تاکید کنید.

این موضوع به آن ها کمک خواهد کرد تفاوت های آدم ها را بپذیرند.

آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه با نکات ابرکودک

8- آموزش اخلاق به کودکان با بخشش : به کودک تان یاد بدهید اشتباهات دیگران را ببخشد

اگر بخشیدن دیگران به بچه ها آموزش داده شود، در بزرگسالی انسان های بهتری خواهند شد. آدم ها ممکن است چه خواسته چه ناخواسته در حق آن ها بدی کنند. این امری نیست که بتوانیم بچه هایمان را به طور کامل در برابر آن حفظ کنیم اما اگر بخشیدن را یاد بگیرند، محبت و مهربانی را هم یاد می گیرند. وقتی فردی به آن ها با گفتارش صدمه می زند و آنها می خواهند دردشان را ابراز کنند به حرف هایشان گوش دهید اما در آخر برایشان توضیح دهید که کینه داشتن از آن فرد فقط باعث تیرگی دل آن ها می شود. سعی کنید به آن ها بفهمانید که آن فرد به این علت به آن ها صدمه زده است که خودش هم در عمق وجود خود آسیب دیده است.

تنها دلیلی که باعث می شود بخواهیم به دیگران آسیب بزنیم، این است که :

بخواهیم با صدمات و آسیب هایی که خودمان خورده ایم کنار بیاییم.

9- آموزش اخلاق به کودکان با نگرش مثبت : به کودک تان بیاموزید در زندگی اش نگرش مثبتی داشته باشد

خیلی وقت ها زندگی بسیار ناامیدکننده می شود و به عنوان افراد بزرگسال می دانیم که چقدر راحت ممکن است اسیر منفی بافی شویم به خصوص وقتی همه چیز آن طور که ما دوست داریم پیش نرود و به آن چه می خواهیم نرسیم. در این شرایط امیدمان را برای داشتن فردایی روشن تر از دست می دهیم. بچه ها باید با اهمیت داشتن نگرش مثبت در زندگی آشنا شوند زیرا متاسفانه اتفاقات زندگی خیلی وقت ها موجب ناامیدی آن ها خواهد شد و وقتی این اتفاق بیفتد، اگر نگرشی مثبت داشته باشند خواهند توانست در زندگی پیش بروند و ایمان داشته باشند که زندگی برایشان شادی به ارمغان خواهد آورد.

داشتن نگرش مثبت در کنار شوخ طبعی عالی است.

داشتن نگرش مثبت با داشتن والدینی مثبت شروع می شود.

نشان دادن رفتار و نگرش مثبت از جانب شما اهمیت بسیار زیادی دارد

زیرا شما الگوی فرزندانتان هستید.

اگر فقط از شما حرف یا رفتارهای منفی ببینند، آن ها هم همان طور رفتار خواهند کرد.

10- آموزش اخلاق به کودکان با پشتکار : به کودک تان بیاموزید در کارهایش پشتکار داشته باشد

هیچ کدام از ما، کامل نیستیم به همین دلیل هیچ وقت نمی توانیم کاری را کامل انجام دهیم به خصوص اگر دفعه اولی باشد که آن را امتحان می کنیم. داشتن روحیه پشتکار به بچه ها کمک می کند هیچ وقت دلسرد نشوند و برای چیزهایی که می خواهند به تلاششان ادامه دهند. وقتی خیلی کوچک هستند کارهایی مثل راه رفتن، بازی کردن، غذا خوردن و از این قبیل را نمی توانند به خوبی و کامل انجام دهند اما آن قدر تلاش می کنند که موفق می شوند زیرا هنوز با معنی دلسردی و ناامیدی آشنا نشده اند. اما این مسئله با بالا رفتن سن تغییر می کند چرا که دچار ترس از شکست می شوند.

شما به عنوان والدین آن ها باید به طور مداوم تشویق شان کنید که :

به راهشان ادامه دهند و بیشترین تلاششان را به کار گیرند.

اگر فرزندان شما در سن کم پشتکار داشتن رابیاموزند در بزرگسالی افرادی پرتلاش و سختکوش میشوند

یاد می گیرند که در هر کاری نهایت تلاششان را به کار گیرند.

Previous Entries CSS چیست و چه کاربردی دارد؟ Next Entries شیشه سکوریت چیست