شیشه سکوریت چیست

شیشه سکوریت یا شیشه میرال یکی از مقاوم ترین  و به روز ترین شیشه های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی می باشد. شیشه سکوریت طی یک فرایند و عملیات حرارت دهی به شکل میگیرد. همانطور که میدانید شیشه های معمولی استحکام و ایمنی لازم برای استفاده در بخش های مختلف ساختمان را ندارند. بنابراین باید با استفاده از روش ها و فرایند هایی از شیشه های معمولی یک محصول مقاوم و مستحکم ایجاد کرد. قبل از سکوریت کردن، شیشه های خام را به اندازه های دلخواه برش میدهند و این کار باعث ایجاد پنل های شیشه ای با اندازه های استاندارد میشود. امکان بُرش و شکل دهی یا سوراخ کردن شیشه ها بعد از وارد شدن شیشه ها به کوره عملا وجود ندارد.

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یا شیشه میرال، همان شیشه نشکن ( شیشه لمینت نشکن ) می باشد که به علت گذراندن مراحل مقاوم سازی در کارخانه به نام شیشه  سکوریت شناخته می شود. عملیات سکوریت کردن شیشه در کارخانه طی چندین مرحله انجام می شود. در ابتدا کار شیشه در ابعاد و اندازه مورد نظر بُرش داده می شود و بعد از آن پنل های شیشه ای بُرش داده شده وارد کوره هایی با درجه حرارت 700 درجه سانتی گراد می شوند. لازم به ذکر است که از دو نوع کوره جهت تولید شیشه سکوریت استفاده میشود. کوره المنتال و کوره کانوکشن. شیشه های تولید شده از کوره های کانوکشن از لحاظ کیفیت بهتر و صاف تر است و تفاوت این دو کوره فقط در کیفیت محصول نهایی است و از نظر مقاومت و شکنندگی هر دو در یک سطح هستند. بعد از طی کردن مرحله حرارت دهی و نرم شدن، شیشه نرم شده به داخل قالب شیشه ریخته شده و بلافاصله سرد می شود. فرایند سرد شدن شیشه با دمیدن فشار هوای سرد به شیشه صورت میگیرد. دمیدن هوای سرد باید به هر دو سطح شیشه اعمال شود. این فرایند خنک کردن شیشه باعث ایجاد شیشه سکوریت و امن میشود چرا که زودتر سرد شدن لایه های بیرونی نسبت به لایه های درونی باعث بالا رفتن مقاومت شیشه تولید شده می شود. این فرایند خنک کردن شیشه موجب مقاومت چند برابری شیشه سکوریت تولید شده نسبت به شیشه های معمولی می شود. در صورتی که فرایند ذکر شده در بالا به درستی بر روی شیشه اعمال نشود، شیشه سکوریت تولید شده کیفیت و مقاومت بالایی نخواهد داشت به همین دلیل شیشه سکوریت های موجود در بازار نیز از نظر کیفیت با یکدیگر متفاوت هستند. در ایران اولین کارخانه ساخت شیشه نشکن سکوریت با نام شیشه میرال شروع به کار کرد به همین علت برخی شیشه سکوریت را با نام شیشه میرال می شناسند. اما در واقع شیشه میرال نام کارخانه تولید شیشه سکوریت بوده است.

برش شیشه سکوریت

همان طور که اشاره شد باید قبل از فرایند حرارت دهی، شیشه مورد نظر را بُرش داد. از شیشه سکوریت در بخش های مختلف یک ساختمان می توان استفاده کرد. با توجه به مکان نصب و ابعاد آن و یراق آلاتی که بر روی آن نصب می شود، نیاز به سوراخ کردن شیشه یا برش و شکل دهی آن می باشد. بنابراین با ارسال اندازه های مورد نظر به کارخانه تولید شیشه قبل از عملیات مقاوم سازی شیشه، برش می خورد. بعد از بریدن شیشه سکوریت در ابعاد مورد نظر، شیشه برای ورود به کوره آماده می شود. در صورتی که شیشه سکوریت را بعد از عملیات برش دهیم شیشه به حالت پودر و تکه تکه می شود. بنابراین حتما باید اندازه گیری محل نصب شیشه توسط نصاب حرفه ای انجام شود. در صورت اشتباه در محاسبات، امکان برش دیگر وجود نخواهد داشت و موجب تحمیل هزینه دوباره و اضافی می شود. شیشه سکوریت یکی از انواع شیشه نشکن و مستحکم مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی است. شیشه میرال استفاده گسترده ای در شیشه بالکن،تراس، حمام، دودبند و … دارد. در کارخانه برای برش دقیق شیشه دستگاهی به نام CNC وجود دارد. این دستگاه شیشه را با دقت زیاد به ابعاد مورد نظر برش می دهد. چون دقت در برش شیشه سکوریت بسیار مهم است. علت این امر نیز عدم امکان برش دوباره بعد از سکوریت شدن شیشه می باشد. قبل از برش شیشه در کارخانه، شیشه باید از آلودگی و گرد و غبار پاک و شسته شود.

Previous Entries آموزش اخلاق به کودکان از خانواده تا مدرسه Next Entries هنوز هم فکر می‌ کنید افراد موفق، باهوش‌ ترین‌ اند؟