20 نکته ارزشمند در سئو سایت

سلام دوستان من جاوید گرشاسبی هستم مدیر وب سایت همیار وب و در این ای بوک رایگان قصد دارم اطلاعات ارزشمندی را در مورد سئو در اختیارتان قرار دهم. رایگان بودن این ای بوک دلیل بر بی ارزش بودن آن نیست. این ای بوک هدیه ای است از طرف من به همراهان گرامی وب سایت همیار وب که همیشه به من لطف داشته اند.

در این ای بوک رایگانی که در حال مطالعه آن هستید قصد دارم نکات مهمی را در مورد سئو داخلی و خارجی سایت به شما بگویم که اگر به آن ها توجه ویژه ای کنید مطمئن باشید موفقیت شما در سئوی سایتتان تضمین شده است.

چرا باید سایت مان را سئو کنیم؟

قبل از هر چیز بیایید ببینیم اصلا چرا باید سایتمان را سئو کنیم؟! نکته مهم اینجاست که چرا قصد داریم سایت خود را به صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل برسانیم؟ خب شاید شما هم هدفتون جذب ترافیک بالا و افزایش کاربران سایت و در نهایت افزایش فروش است. بله این درست است که هدف اصلی در سئو افزایش فروش است ولی آیا واقعا به این فکر کرده اید که بعد از ورود کاربران به سایت شما اتفاق خوبی که قرار است بیافتد می افتد یا خیر؟

بسیاری از دوستان فقط به فکر این هستند که بازدیدکننده از گوگل بگیرند و اصلا به این فکر نمی کنند که بعدش قرار است چه اتفاقی بیافتد! آیا سایتشان برای کاربر بهینه است یا خیر؟ آیا با سایتشان می توانند اطلاعات کاملی در اختیار بازدیدکنندگان شان قرار دهند یا خیر؟ آیا کاربران به آن ها اعتماد می کنند یا خیر؟

همه این ها را گفتم تا متوجه آن شوید که محتوا خیلی مهم است. همه چیز به محتوا ختم می شود. با این مقدمه میرم سراغ اولین نکته مهم در سئو و آن هم چیزی نیست جز محتوا.

1.محتوا خیلی مهم است

اصل سئو یعنی محتوا! محتوا که خوب باشد همه چیز جفت و جور می شود. همین الان تصور کنید وارد سایتی شده اید که محتوایی ندارد! چه اتفاقی می افتد؟ ماندن در آن سایت چه فایده ای برای شما دارد؟

زمانی که سایت شما محتوای خوبی نداشته باشد واقعا سئو کردن آن کاری اشتباه است. محتوای سایت شما ارتباط مستقیم با بسیاری از فاکتورهای مهم در سئو دارد.

زمانی که سایت شما محتوای خوبی نداشته باشد دلیلی ندارد بازدیدکننده در سایت شما بماند! دلیلی ندارد کاربر سایت شما شود و به پیشنهاد های شما توجهی کند. البته این فقط چیزی است که شما می بینید.

زمانی که بازدیدکنندگان تان به ماندن در سایت شما علاقه زیادی نداشته باشند صد در صد شما در سئو و کلا در کسب و کارتان شکست می خورید. همانطور که گفتم محتوا به خیلی چیزها مربوط می شود. مثلا بازدیدکنندگانی که مایل به ماندن در سایت شما نیستند ممکن است نرخ میزان ماندگاری کاربران در سایت را کم کنند و این بزرگترین لطمه به سئوی سایت شما وارد می کند.

بازدیدکنندگانی که وارد صفحه ای از سایت شما می شوند و چیزی برایشان با اهمیت یا جذاب به نظر نمی رسد، از همان صفحه از سایت شما خارج می شوند و این هم باعث افزایش بانس ریت و کاهش میزان صفحات دیده شده توسط کاربران در روز می شود.

پس همانطور که متوجه شدید محتوای سایت خیلی مهم است. باید محتوایی در سایت خود قرار دهید که بازدیدکنندگانتان را راضی نگه دارد. باید بتوانید آن ها را به کاربران سایتتان تبدیل کنید.

2.برای مخاطبانتان محتوا تولید کنید نه گوگل!

این که محتوایی که در سایت خود قرار می دهید باید بر اساس سئو باشد را با محتوایی که برای مخاطبانتان تولید می کنید را اشتباه نگیرید. منظور این نیست که محتواتون نباید سئو شده باشد بلکه منظور این است که محتوایی که تولید می کنید در وحله اول باید برای مخاطبانتان اهمیت داشته باشد. خیلی نباید به این فکر کنید که گوگل در مورد محتوای شما چه فکری می کند.

همانطور که می دانید گوگل طرفدار سایت هایی است که به کاربرانشان اهمیت می دهند. پس اگر محتوای شما مختص مخاطبانتان تولید شده باشد مطمئن باشید گوگل هم این قضیه را به خوبی درک می کند. سعی نکنید به زور محتوایی در سایت خود قرار دهید که گوگل از آن راضی باشد یعنی طبق قوانین گوگل تولید شده باشد.

اگر محتواتون همان چیزی باشد که کاربرانتان می خواهند مطمئن باشید گوگل عاشق سایت شما می شود.

3.محتوای طولانی تولید کنید

در کشورهای خارجی وبلاگ نویس ها بر سر طول محتوای شان با هم رقابت می کنند. مقالاتی که می نویسند امکان ندارد زیر 4 هزار لغت باشد. شما هم باید طول مقالات خود را بالا ببرید. گوگل محتوایی را کامل و جامع می داند که طول آن زیاد باشد.

امکان ندارد در 1000 کلمه بتوانید محتوای کاملی را در یک موضوع خاص به مخاطبانتان ارائه دهید. اگر رقبای شما در این مورد ناتوان هستند و نمی توانند محتوای طولانی تولید کنند مطمئن باشید شما با استفاده از تولید محتواهای طولانی می توانید به راحتی از آن ها جلو بزنید.

مطمئن باشید اگر مقالاتی با طول بیشتر از 3000 کلمه تولید کنید گوگل رتبه خوبی به آن ها می دهد. امتحان کنید و نتیجه را ببینید. در بسیاری از مواقع دیگر حتی نیازی به اشتراک گذاری آن ها نیست و به راحتی رتبه خوب می گیرند.

4.به جست و جوی کاربران توجه کنید

محتوایی که تولید می کنید باید مطابق با نیاز مخاطبانتان باشد. به کلمات و عبارات کلیدی که آن ها جست و جو می کنند توجه ویژه ای کنید. اگر می خواهید ترافیک خوبی را از تولید محتوای سایتتان دریافت کنید فقط تولید محتوا در زمینه کاری تان کافی نیست! باید به این موضوع توجه کنید که کاربرانتان دقیقا چه چیزهایی را سرچ می کنند.

بهترین کار این است که قبل از نوشتن مقالات سایتتان سری به گوگل بزنید و ببینید چه مقالاتی با چه عناوینی در نتایج جست و جو در آن موضوع وجود دارند. سپس به عباراتی که بیشتر توسط کاربران جست و جو شده است توجه کنید و در عناوین مقالات خود حتما از آن ها استفاده کنید. همچنین از این طریق می توانید کلمات کلیدی که قصد دارید روی آن در مقاله خود تمرکز کنید را پیدا کنید.

5.بر روی عناوین سوالی کار کنید

اگر توجه کرده باشید مقالات سوالی بیشتر از دیگر مقالات طرفدار دارند. تحقیقات نشان داده است که افرادی که با مقالات سوالی در نتایج جست و جو رو به رو می شوند، تمایل بیشتری دارند روی این نوع مقالات کلیک کنند تا مقالات دیگر.

یکی از فاکتورهای خیلی مهم در تعیین رتبه یک صفحه در نتایج جست و جو این است که چه تعداد روی آن کلیک شده است. میزان کلیک روی مقالات در نتایج جست و جو بیان گر پر طرفدار بودن آن است. و همین باعث می شود تا گوگل توجه ویژه ای به آن مقاله در نتایج جست و جو کند.

بعضی وقت ها میزان نرخ کلیک روی یک مطلب در نتایج جست و جو تعیین کننده رتبه آن است. گاهی وقت ها فقط به دلیل جذاب بودن عنوان یک مقاله و میزان کلیک های زیادی که روی آن شده است باعث افزایش رتبه آن در نتایج جست و جو می شود.

پس سعی کنید روی عناوین سوالی بیشتر کار کنید. مخاطبان جواب سوال های خودشان را بیشتر در مقالاتی که عناوین سوالی دارند می یابند. سعی کنید همیشه مقالات خود را با عناوین جذاب بنویسید تا کاربران بیشتری ترغیب به کلیک روی آن در نتایج جست و جو شوند.

6.محتوای قدیمی را بروز کنید

گوگل به محتوای تازه اهمیت فراوانی می دهد. سعی کنید محتواهای خود را همیشه تازه نگه دارید. البته نیازی نیست تمام مقالات خود را دوباره بروز رسانی کنید. با آپدیت کردن محتواهای قدیمی شانس افزایش رتبه مقالاتتان را در نتایج جست و جو چند برابر خواهید کرد. همین الان به مقالات ضعیفی که در گذشته نوشته اید سری بزنید و محتوای آن ها را آپدیت کنید. آن وقت می بینید که چه اثری در افزایش رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می گذارد.

اکثر مقالاتی که آپدیت می شوند طرفدارهای زیادی دارند. در واقع محتواهای همیشه سبز علاوه بر پر طرفدار بودنشان لینک پذیری بالایی نیز دارند و توسط خیلی از کاربران به اشتراک گذاشته می شوند.

کاربران دنبال مطالب تازه و جدید هستند. هیچ گاه مطالب قدیمی را به مطالب جدید ترجیح نمی دهند. گوگل هم به همین دلیل سایت هایی را دوست دارد که مطالب دسته اول به کاربرانشان می دهند.

7.از کپی محتوا دست بر دارید

به هیچ وجه محتوای دیگر سایت ها را عینا کپی نکنید و در سایت خود قرار دهید. با این کار عملا هیچ کار مفیدی انجام نداده اید. بسیاری از دوستان با کپی مطالب دیگر سایت ها در سایت خود انتظار معجزه را دارند. کپی محتوا دیگر معنایی ندارد و گوگل به خوبی می تواند این قضیه را تشخیص دهد.

سایت هایی که از محتوای کپی استفاده می کنند به هیچ وجه نمی توانند رتبه خوبی در نتایج جست و جو از آن خود کنند. در واقع سایتی که محتوای کپی دارد در بین کاربران هم جایگاهی ندارد. کاربران امروزی خیلی باهوش شده اند و به خوبی می توانند سایت هایی که محتوای بی ارزش و کپی دارند را شناسایی کنند و دیگر به سراغ شان نروند.

پس همانطور که تا اینجا متوجه شده اید همه چیز محتوا است. سایتی که محتوا ندارد هیچ حرفی هم برای گفتن ندارد.

8.استفاده از سایر فرمت های محتوایی

در تولید محتوا تنوع داشته باشد. تولید محتوا فقط نوشتن مقاله نیست! تولید ویدیو و پادکست هم جزئی از محتواهای مورد علاقه کاربران هستند. سعی کنید مقالات خود را با تنوع بیشتری تولید کنید. مثلا قسمتی از مقاله خود را به صورت صوت یا قسمتی از آن را به صورت ویدیو تولید و در سایت قرار دهید.

همچنین از عکس های غیر کپی و با کیفیت همراه با تگ سایت تان در مقالاتتان استفاده کنید. عکس ها علاوه بر اینکه خوانایی مقاله تان را چند برابر می کند باعث جذابیت آن برای کاربرانتان نیز می شود.

گوگل هم از سایت های خشکی که فقط محتوای متنی تولید می کنند چندان خوشش نمی آید. با استفاده از دیگر فرمت های محتوایی در سایت تان باعث شوید محتوای سایتتان جذاب تر به نظر بیاید.

9.به دیگر مقالات خود لینک بدهید

یکی از مهمترین فاکتورها در سئو ارتباط بین صفحات داخلی سایت است. با لینک دادن به دیگر صفحات سایتتان به گوگل می فهمانید که آن صفحات از سایتتان هم مهم هستند.

سعی کنید به خوبی این ارتباط را برقرار کنید. به مقالات مرتبط به مقاله خود حتما لینک بدهید. هم می توانید عینا با همان عنوان مقاله مورد نظر به آن لینک دهید و هم اینکه کلمه کلیدی مهمی که در عنوان مقاله مورد نظرتان که قصد دارید به آن لینک دهید را در محتوای خود پیدا کنید و دقیقا با همان انکر تکست به آن لینک دهید.

تعداد لینک های داخلی نباید زیاد باشد. سعی کنید مثلا در مقاله ای که 1000 کلمه دارد 10 تا لینک داخلی به روش های مختلف به دیگر صفحات سایتتان بدهید.

10.به منابع معتبر لینک دهید

با لینک دادن به منابع معتبر اهمیت مقاله خود را بالا ببرید. سعی کنید تا جایی که ممکن است در مقالات خود به منابع معتبر مثل ویکی پدیا لینک دهید. مثلا اگر در مورد بررسی بک لینک های رقبا مقاله ای نوشتید که در آن به سایت MOZ هم اشاره ای کرده اید به آن لینک مستقیم بدهید. با این کار گوگل می فهمد که مقاله شما ارتباطی با منابع معتبر دارد و اهمیت آن را فوق العاده بالا می برد.

از طرفی با لینک دادن مستقیم به سایت های کم اهمیت ارزش مقاله شما پایین می آید. پس سعی کنید به هر سایتی لینک مستقیم ندهید. به سایت هایی که واقعا مرجع هستند در مقالات خود اشاره کنید.

11.تعداد بک لینک ها مهم نیستند!

نه اینکه تعداد بک لینک ها مهم نباشند، اما چه بک لینکی؟ خیلی از دوستان فکر می کنند هر چه تعداد یونیک بک لینک هایی که در الکسا می بینند بیشتر باشد اهمیت بیشتری برایشان دارد. در صورتی که اینطور نیست! هیچ گاه کمیت را به کیفیت ترجیح ندهید. کیفیت بک لینک ها هستند که تاثیر گذاری خود را در نتایج جست و جو نشان می دهند نه تعدادشان.

اگر این طور بود خیلی راحت می شود روزانه هزاران بک لینک از درج نظر در سایت های خارجی دریافت کرد. در صورتی که هیچ کدام از آن بک لینک ها به درد سایت ما نمی خورند! سعی کنید از سایت هایی که آتوریتی بالایی دارند بک لینک دریافت کنید. بک لینک هایی که واقعا به درد سایت شما بخورد. اگر واقعا می خواهید از طریق لینک بیلدینگ رتبه سایت خود را در نتایج جست و جو بالا ببرید فقط به فکر بک لینک گرفتن از سایت های معتبر باشید.

12.در ساخت بک لینک ها طبیعی رفتار کنید

در ساخت بک لینک ها باید کاملا طبیعی رفتار کنید. همانطور که می دانید ساخت بک لینک توسط خودتان جزئی از روش های سئوی کلاه سیاه است. پس به خاطر همین باید خیلی طبیعی رفتار کنید تا گوگل به شما شک نکند و پیش خود فکر کند بک لینک ها کاملا طبیعی ساخته می شوند.

برای این کار بهتر است بک لینک هایی را که می سازید با انکر تکست های مختلف باشد. همچنین سعی کنید برای صفحات مختلف سایت خود بک لینک بسازید نه فقط برای صفحه اصلی سایت!

برای اینکه پروسه لینک بیلدینگ تان کاملا طبیعی جلوه داده شود بهتر است در زمان های مختلف بک لینک های سایت خود را بسازید. همچنین بهتر است از انواع بک لینک ها در پروسه لینک بیلدینگ خود استفاده کنید.

یعنی مثلا هم از سایت های با کیفیت لینک بگیرید و هم از سایت های بی کیفیت. هم از طریق کامنت گذاشتن بک لینک بگیرید هم از طریق اشتراک مقاله در سایت های دیگر.

به این ترتیب می توانید پروسه لینک سازی سایت خود را کاملا طبیعی انجام دهید تا گوگل هم به شما هیچ وقت شک نکند.

13.شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید!

فعالیت در شبکه های اجتماعی را هیچ وقت کنار نگذارید. اگر به فعالیت در شبکه های اجتماعی تا الان اعتقادی نداشته اید باید بدانید بزرگترین اشتباه را در سئو مرتکب شده اید. منظور از فعالیت یعنی هر پستی که در سایت خود می گذارید را در شبکه های اجتماعی خود هم به اشتراک بگذارید. کار سختی نیست! با این کار اهمیت سایت شما بسیار بالا می رود و گوگل روی سایت شما حساب جداگانه ای باز می کند.

اشتراک گذاری مقالات سایت در فیسبوک و بویژه گوگل پلاس تاثیر بالایی در افزایش رتبه سایت شما در نتایج جست و جو می گذارد. البته این امر زمان بر است.

یعنی اگر به طور مستمر در شبکه های اجتماعی پر طرفدار فعالیت کنید تاثیرش را خودتان می توانید حس کنید.

14.با کاربرانتان در تعامل باشید

سعی کنید به هر بهانه ای که شده است از کاربرانتان دعوت کنید به سایتتان باز گردند. هر گاه که مقاله مفیدی در سایت خود منتشر می کنید ،حتما از طریق ایمیل به کاربرانتان برای خواندن آن اطلاع دهید. همچنین برای این کار از دیگر روش ها مثلا اطلاع رسانی از طریق تلگرام نیز می توانید استفاده کنید.

برای این کار همچنین می توانید از طریق برگذاری نظر سنجی، مسابقه و یا آزمون آنلاین کاربرانتان را به دیدن دوباره از سایتتان دعوت کنید. راه های بسیار زیادی برای اینکه کاربرانتان از سایت تان دوباره دیدن کنند وجود دارد فقط باید کمی فکر کنید و خلاق باشید.

بازگشت کاربران به سایتتان بسیار اهمیت دارد. یک فاکتور بسیار مهم در سئو همین است که کاربرانتان همیشه به سایت شما مراجعه کنند که به اصطلاح می گویند میزان بازگشت کاربران به سایت.

15.از هاست با کیفیت استفاده کنید

اینکه سایت شما همیشه در دسترس کاربرانتان باشد مسئله خیلی مهمی است. پس برای اینکه سایت شما همیشه در دسترس کاربرانتان باشد نیاز به یک هاست با کیفیت دارید که همیشه آپ تایم باشد. حتی اگر مدت کمی سایت شما در دسترس نباشد ولی اگر این اشکالات در سایت شما زیاد باشد از دید گوگل سایتی غیر قابل اطمینان دارید و همین موضوع باعث می شود به مرور زمان رتبه سایت شما در نتایج جست و جو افت کند.

دقیقا به این خاطر که چون گوگل کاربران را در اولویت قرار می دهد سایت هایی که دارای چنین مشکلاتی هستند را دوست ندارد.

16.سرعت سایت خود را بهینه کنید

گوگل سایت های پر سرعت را دوست دارد. سایت هایی که مدت زمان کمی کاربران خود را منتظر ارائه دادن مطالب خود می گذارند. علاوه بر صفحه اول سایت شما، صفحات داخلی سایت تان نیز باید به سرعت باز شوند. اگر وب سایت شما وردپرسی است اصلا جای نگرانی نیست! با افزونه های زیادی که در این زمینه وجود دارند به راحتی می توانید سرعت سایت خود را بالا ببرید.

17.فقط روی یک یا چند فاکتور تمرکز نکنید

سئو فقط ساخت بک لینک یا تولید محتوا نیست! همه فاکتورها مهم هستند. از فاکتورهای تعامل با کاربره گرفته تا فاکتورهای مربوط به سئوی خارجی سایت، همه مهم هستند. در بعضی از مواقع مجبورید روی تمام فاکتورهای مهم سئو کار کنید. ممکن است زمانی برسد از طریق هر روشی نتوانید رقبای خود را در نتایج جست و جو بگیرید.

آن وقت است که باید روی دیگر فاکتورها هم مثل افزایش سرعت سایت کار کنید.

اگر می خواهید اصولی سایتتان را سئو کنید و در نتایج جست و جو ماندگار شوید بهتر است از همان اول روی تمام فاکتورهای مهم در سئو کار کنید.

18.فقط روی صفحه اول تمرکز نکنید

اگر می خواهید از طریق سئو ترافیک سایت تان را چندین برابر کنید و فروش خود را افزایش دهید فقط نباید روی صفحه اول سایتتان تمرکز کنید. اینکه صفحه اول سایتتان در نتایج جست و جو رتبه خوبی داشته باشد بسیار خوب است ولی باید به این نکته هم توجه کنید که صفحات دیگر سایت شما باعث جذب بیشتر مخاطبانتان می شوند خصوصا صفحات فرود سایت شما! مگر صفحه اول سایت تان را نهایتا روی چند کلمه کلیدی می توانید سئو کنید؟

باید سعی کنید بازدیدکنندگان سایتتان را به صفحاتی از سایتتان بکشانید که از آن طریق بتوانید آن ها را به کاربران سایتتان تبدیل کنید. در غیر این صورت سئوی سایت برای تان سود نخواهد داشت.

19.سئو فرایندی دائمی است

سئو کار یکی دو روز نیست! بلکه پروسه سئو روی سایتتان باید روند طبیعی خود را داشته باشد. بعضی از دوستان با رساندن سایت خود به جایگاه مورد نظرشان دست از سئوی سایشان بر می دارند. دیگر خبری از لینک سازی نیست! دیگر مثل قبل محتوا تولید نمی کنند.

در صورتی که این طور نباید باشد. باید مثل قبل روند سئوی سایتتان طی شود. تداوم در سئو خیلی مهم است. هرگز نباید از سئو کردن سایتتان دست بردارید. اگر می خواهید جایگاه سایتتان در نتایج جست و جو همیشگی باشد نباید دست از کار بر دارید. مطمئن باشید رقبای شما هر روز در تلاش اند تا در نتایج جست و جو به شما برسند.

20.صبر داشته باشد

بزرگترین اشتباهی که خیلی از دوستان در سئو مرتکب می شوند این است که صبر ندارند. سئوی سایت مثل دیگر روش های تبلیغاتی زود بازده نیست! سئو مثل تبلیغات گوگل ادوردز نیست. در تبلیغات گوگل هر زمان که پول بدهید در کمتر از 15 دقیقه می توانید سایت خود را در رتبه اول نتایج جست و جو ببینید. ولی سئو اینطور نیست!

برای اینکه بخواهید نتیجه واقعی زحمات خود را در سئو ببینید باید صبر داشته باشید. از سه تا شش ماه یا حتی یک سال باید صبر کنید تا نتیجه واقعی تغییرات را ببینید.

اگر می خواهید در سئو نتیجه بگیرید باید صبر داشته باشید. فرق سئو با دیگر روش ها این است که زمانی که به نتیجه دلخواهتان برسید دیگر کار تمام است. دیگر نیازی به هزینه کردن برای تبلیغات نیست. در واقع در سئو باید برای بلد مدت سرمایه گذاری کنید.

جمع بندی مطالب

سپاس گذارم از اینکه تا انتهای این ای بوک رایگان همراه من بودید. نکاتی که در این ای بوک به آن ها اشاره کردم نکات بسیار مهمی است که خیلی از دوستان به آن ها توجهی نمی کنند. به شما قول می دهم با رعایت همین نکات می توانید تکان اساسی به جایگاه سایت خود در نتایج جست و جو بدهید.

پیشنهاد می کنم برای یادگیری سئو به صورت حرفه ای حتما وب سایت همیار وب را همیشه دنبال کنید.

در آخر از شما تقاضا دارم اگر واقعا محتوای این ای بوک برای شما مفید بود حداقل به یکی از دوستانتان این ای بوک را به عنوان هدیه بدهید. امیدوارم همیشه کسب و کارتان عالی باشد.

منبع : http://hamyareweb.co/category/seo/

Previous Entries مشهورترین خودروهای دنیا که خارج از خانه تولید می‌شوند Next Entries آیا من باردار هستم؟/بررسی علائم و نشانه های بارداری