مشهورترین خودروهای دنیا که خارج از خانه تولید می‌شوند

برندهای خودروسازی جهان به‌دلایل مختلف، مثل بازاریابی یا صرفه‌جویی مالی و زمانی، در کشورهای مختلف خط تولید احداث می‌کنند.

بسیاری از افراد پس از ماجراهای تعرفه‌ی گمرگی خودروهای آمریکایی و اروپایی در مورد قوانین تجارت و نحوه‌ی معاملات خودرویی کنجکاو شده‌اند. به‌طور کلی خودروهایی که در خارج از خاک آمریکا تولید می‌شوند، به طریقی تحت تأثیر این جنگ تجاری که هنوز پایان آن مشخص نیست، قرار خواهند گرفت. تهدیدهای دونالد ترامپ و گفتگوها دو جانبه‌ی آمریکا و اروپا بهانه‌ای شد تا فهرستی از خودروهایی که در خارج از خانه خود تولید می‌شوند، آماده کنیم. در ادامه‌ی مطلب ۲۰ خودروی پرطرفدار بازارجهانی که خط تولید آن‌ها در کشور دیگری قرار دارد، بررسی شده است. با دیدن این فهرست باید اقرار کرد که تجارت جهانی و ارتباط گسترده با صنعت جهانی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های اقتصاد موفق یک کشور به‌خصوص در خودروسازی است. بستن مرزها به‌روی شرکت‌های بزرگ خودروساز جهان به‌بهانه‌ی تولید داخلی، سیاستی شکست خورده خواهد بود.

جیپ رنگید – ایتالیا

جیپ رنگید  JEEP renegade

ساب کامپکت رنگید (Renegade) از سال ۲۰۱۴ به خط تولید برند آمریکایی جیپ اضافه شده است. جالب است بدانید که نمونه‌ی اصلی جیپ در دهه‌ی ۱۹۴۰ در اشغال ایتالیا استفاده شد اما امروز مدل رنگید جیپ در خاک ایتالیا در کنار فیات 500X تولید می‌شود. جیپ رنگید و فیات 500X از یک پلتفرم استفاده می‌کنند.

پورشه کاین – اسلواکی

پورشه کاین cayenne 2019

کراس‌اور لوکس پورشه کاین که به‌تازگی نسل سوم آن رونمایی شد، به‌طور کامل در کشور اسلواکی تولید و مونتاژ می‌شود. نسل دوم پورشه کاین پیش از این در کارخانه‌ی فولکس واگن اسلواکی تولید و سپس برای مونتاژ به آلمان فرستاده می‌شد.

فورد اکواسپرت – هندوستان

Ford EcoSport S / فورد

نسل اول کراس‌اور ساب کامپکت فورد اکواسپرت (EcoSport) در برزیل تولید شد.  از سال ۲۰۱۳ و عرضه‌ی نسل دوم کوچک‌ترین کراس‌اور فورد، اکواسپرت به‌طور کامل در هندوستان تولید، مونتاژ و سپس به آمریکا ارسال می‌شود. فورد اکواسپرت اولین خودروی آمریکایی است که در هندوستان تولید و سپس برای فروش به آمریکا فرستاده می‌شود.

کادیلاک CT6 پلاگین هیبرید – چین

ct6

سدان لوکس کادیلاک CT6 از سال ۲۰۱۶ به بازار جهانی عرضه شده است. در حالی که مدل بنزینی آن در خط تولید دیترویت کادیلاک ساخته می‌شود، مدل پلاگین هیبرید، به‌طور کامل در چین متولد می‌شود.

تویوتا CH-R – ترکیه

تویوتا CH-R

کراس‌اور ساب کامپکت تویوتا CH-R از سال ۲۰۱۶ تولید شده است. تویوتا یکی از برندهای معروف جهان است که بسیاری از محصولات خود را در خاک آمریکا تولید می‌کند و در عین حال علاوه بر ژاپن، در کشورهای دیگر هم خط تولید دارد. CH-R در تایلند، چین و ژاپن تولید می‌شود اما شاید کمتر کسی در مورد خط تولید این کراس‌اور در ترکیه اطلاع دارد.

آئودی Q3 – اسپانیا

2019 Audi Q3 crossover / کراس‌اور آئودی Q3 مدل 2019

سئات (SEAT) برندی اسپانیایی و زیرمجموعه‌ی گروه خودروسازی فولکس واگن است که علاوه بر محصولات خود، چند مدل دیگر از برندهای تحت حمایت غول خودروسازی آلمان را هم تولید می‌کند. کراس‌اور کامپکت آئودی Q3 که نسل دوم آن اخیراً رونمایی شد، یکی از مدل‌ها است که کمترین اشتراک فنی ممکن را با محصولات سئات دارد.

جگوار E-Pace و I-Pace – اتریش

جگوار I-Pace

گاهی اوقات خودروسازان توان تولید کافی محصولات متنوع در خط تولید خود را ندارند و به شرکت‌های دیگر روی می‌آورند. جگوار به‌همین دلیل دو مدل I-Pace و E-Pace را در کارخانه‌ی شرکت معروف Manga Steyr اتریش تولید می‌کند. این شرکت اتریشی سیستم تمام چرخ محرک 4MATIC مرسدس بنز را توسعه داده است و مدل‌های محبوبی چون E کلاس و G کلاس مرسدس، بی‌ام‌و X3 و سری 5، استون مارتین رپید و حتی پژو RCZ در این کارخانه‌ تولید شده‌اند.

مینی کانتری‌من – هلند

MINI Cooper S Countryman

کراس‌اور مینی کانتری‌من از سال ۲۰۱۰ تا امروز در دو نسل عرضه شده است. مقامات مینی همانند هوطنان بریتانیایی خود در شرکت جگوار، به‌دلیل نداشتن ظرفیت تولید کافی به کشور هلند که چندان در صنعت خودروسازی مشهور نیست (به استثنای برند اسپایکر)، روی آورده‌اند.

میتسوبیشی میراژ – تایلند

Mitsubishi Mirage  / میتسوبیشی میراژ

میراژ یکی از قدیمی‌ترین محصولات میتسوبیشی بوده که از سال ۱۹۷۸ تا امروز در ۶ نسل تولید شده است. مدل لنسر GLX محصول دهه ۱۹۹۰ که در ایران خرید و فروش می‌شود برادر دوقلوی نسل چهارم میراژ است. تولید خودرو در کشورهای آسیایی شرقی بسیار مرسوم است اما ارسال این مدل‌ها به آمریکا چندان تکرار نمی‌شود و میتسوبیشی میراژ جزو موارد استثنایی است.

فورد ترانزیت کانکت – اسپانیا

فورد ترانزیت کانکت / Ford Transit Connect

نسل دوم ون ترانزیت کانکت که با طراحی مشابه فورد فوکوس ساخته شده است، در اسپانیا تولید می‌شود. نسل اول این ون محصول سال ۲۰۰۲ در کشور ترکیه تولید می‎شد.

تویوتا یاریس – فرانسه

Toyota Yaris GRMN

کشورهای اروپایی بازار اصلی خودروهای هاچ‌بک هستند. تویوتا به‌همین دلیل مدل یاریس را در فرانسه تولید و بخشی از تیراژ آن را به آمریکا هم ارسال می‌کند. مدل‌های دیگری چون اسمارت فورتو و بوگاتی شیرون نیز در فرانسه تولید می‌شوند.

مرسدس‌بنز CLA – مجارستان

مرسدس بنز / Mercedes-Benz CLA

خانواده‌ی مدل‌های دیفرانسیل جلوی مرسدس بنز در کشورهای مختلفی تولید می‌شوند. CLA کلاس استاندارد و شوتینگ بریک در کنار B کلاس همه در مجارستان متولد می‌شوند.

اینفینیتی QX30 – بریتانیا

اینفینیتی QX30

شاید QX30 نشان به نشان ژاپنی یا اساس آلمانی خود افتخار کند ولی در هر صورت همراه بسیاری از محصولات نیسان، در انگلستان تولید می‎شود. اینفینیتی QX30 بر اساس مرسدس بنز GLA کلاس ساخته شده است.

دوج چلنجر – کانادا

Dodge Challenger / دوج چلنجر

هیولای V8 و افتخار بسیاری از طرفداران خودروهای عضلانی آمریکا در کشور کانادا تولید می‌شود. نه تنها چلنجر، بلکه مدل‌های دیگر دوج (با تلفط صحیح انگلیسی داج) شامل چلنجر هلکت، دیمن، چارجر و حتی کرایسلر 300 هم در این کشور تولید شده‌اند.

آئودی Q8 – اسلواکی

Audi Q8 / آئودی Q8

در کنار پورشه کاین، مدل‌های Q7 و Q8 آئودی هم در اسلواکی تولید می‌شوند تا این کشور مرکز تولد چند مدل کراس‌اور لوکس اروپایی باشد.

بیوک انویژن – چین

بیوک انویژن

کراس‌اور کامپکت بیوک انویژن (Envision) در اصل با هدف فروش در بازار چین ساخته شد اما به‌منظور پر کردن شکاف محصولات این برند در خانه، به آمریکا هم ارسال شد. بیوک انویژن اولین خودروی تولید انبوه یک برند آمریکایی است که در چین تولید و سپس در ایالات متحده هم به‌فروش گذاشته شده است.

بیوک کاسکادا – لهستان

بیوک کاسکادا / Buick Cascada

کاسکادا (Cascada) همان کروک ساخت اوپل (Opel) آلمان است که مانند بسیاری از محصولات بیوک، در خارج از آمریکا تولید می‌شود.  جالب است بدانید که فقط مدل‌های لاکراس و انکلیو (LaCroos, Enclave) بیوک در آمریکا خط تولید دارند و دیگر محصولات این برند شامل آنکور (Encore) و ریگال (Regal) در کره‌ی جنوبی و آلمان تولید می‌شوند. برند اوپل سازنده‌ی کاسکادا، در حال حاضر به‌عنوان زیرمجموعه‌ی پژو سیتروئن یا PSA فعالیت می‌کند.

هوندا سیویک هاچ‌بک – بریتانیا

هوندا سیویک Honda civic type R 2017

مدل‌های کوپه و سدان هوندا سیویک جدید در ایالت ایندیانای آمریکا و کانادا ساخته می‌شوند، اما تمام تیراژ مدل هاچ‌بک این خودروی ژاپنی در بریتانیا تولید می‌شود. همانطور که ذکر شد به‌دلیل بازار بزرگ هاچ‌بک و صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید، این کلاس از خودروها در کشورهای اروپایی ساخته می‌شوند.

مرسدس‌بنز GLC کلاس – فنلاند

AMG GLC 63

تقاضا برای مدل لوکس GLC مرسدس به‌قدری بالا رفت که اشتوتگارتی‌ها مجبور به افزایش ظرفیت خط تولید آن شدند. فنلاندی‌ها مدل‌های دیگری چون پورشه کیمن (باکستر)، فیسکر کارما و محصولات برند ساب (SAAB) را هم تولید کرده‌اند. مرسدس GLC کلاس در کشورهای دیگر مانند اندونزی، چین، هندوستان، مالزی و تایلند هم تولید می‌شود.

بی‌ام‌و X5 M و X6 M – ایالات متحده آمریکا

 BMW X5 M

بسیاری از محصولات کراس‌اور بی‌ام‌و در خاک آمریکا تولید می‌شوند. X5 از نسل اول سال ۲۰۰۰ تا امروز که در نسل چهارم محسوب می‌شود، در کارولینای جنوبی آمریکا تولید شده است. علاوه بر این، بسیاری از مدل‌های کراس‌اور مرسدس بنز هم در آلابامای آمریکا خط تولید دارند.

Previous Entries شناسایی کف بازار با روش توماس بولکوفسکی Next Entries 20 نکته ارزشمند در سئو سایت