استخدام حسابدار برای حسابداری و حسابرسی ارزان نیست و اگر مشاغل کوچک داشته باشید، احتمالاً وسوسه شدهاید که به طور کلی این مورد را کنار بگذارید، اما گذشته از همه اینها، شما، خودتان مسئول موفقیت خویش هستید؛ آیا نباید در مسیر موفقیت، یک فرد واجد شرایط برای برنامهریزی امور مالی خود داشته باشید؟
خوب، هم بله و هم نه. به این معنی که شما هرگز نباید از کنترل امور مالی شرکت یا مؤسسه خود چشمپوشی کنید، اما یک حسابدار خوب در زمینه برنامهریزی مالی، دانش زیادی کسب کرده و حضور او میتواند بسیار کمککننده باشد.
علاوهبر موارد بالا، این شانس وجود دارد که در برخی از مواقع، آنها با شرکتهایی کار کرده باشند که شکست خوردهاند.
همچنین برخی از آنها فراتر از انتظار بنیانگذاران خود موفق شدهاند. این تجربیات، علاوهبر گذراندن آموزشهای حسابداری، به این معنی است که آنها میتوانند در مناطقی که حتی پیشبینی نمیکنید، به شما مشاوره دهند.
در ادامه، مفاهیم ضروری در این زمینه را باز تعریف کرده و به تشریح تفاوتها پرداختهایم. همچنین با اشاره به ویژگیهای یک حسابدار موفق، اطلاعاتی مفید برای افراد جویای کار این زمینه ترتیب دادهایم، با ما همراه شوید.
حسابداری چیست؟ چه اهمیتی دارد؟
حسابداری به معنی ثبت معاملات مالی همراه با ذخیرهسازی، مرتبسازی، بازیابی، جمعبندی و ارائه نتایج در گزارشها و تحلیلهای مختلف است. حسابداری همچنین رشته تحصیلی و شاخههای شغلی مختلف را شامل میشود.
فرآیند حسابداری به شما میگوید که آیا سود کسب میکنید یا خیر، جریان نقدینگی شما چگونه است، ارزش فعلی داراییها و بدهیهای شرکت شما به چه میزان است و در واقع کدام قسمت از تجارت شما درآمد کسب میکند و کدام قسمت نه.
چرخه حسابداری
حسابداری از لحظه ورود معامله تجاری یا هر فعالیت یا رویدادی که با پول درگیر باشد به دفتر شرکت آغاز میشود. ثبت معاملات تجاری از این روش، بخشی از حسابداری است. و حسابداری اولین مرحله از آنچه “چرخه حسابداری” مینامند است:
فرآیندی که برای دریافت اطلاعات مالی خام و تفکیک گزارشهای مالی دقیق و سازگار طراحی شده است. چرخه حسابداری شش مرحله اصلی دارد:
- موشکافی و ثبت معاملات (جستجوی فاکتورها، صورت حسابهای بانکی و غیره).
- ارسال معاملات به دفتر (طبق قوانین حسابداری مضاعف).
- تهیه یک تراز آزمایشی تنظیم نشده (این مورد، شامل لیست کردن تمام حسابهای مربوط به کسب و کار و کشف موجودی آنها است).
- آماده کردن ورودیهای تنظیم در پایان دوره.
- تهیه تراز آزمایشی تنظیم شده.
- تهیه صورتهای مالی.
اهمیت حسابداری
حسابداری عاملی تعیینکننده در مورد سلامت مالی یک تجارت است. ثبت و پیگیری دادههای مالی یک سازمان میتواند به شما در یافتن جریان نقدی. درآمد و هزینههای یک شرکت کمک کند.
کلیه این اطلاعات را میشود در اختیار ذینفعانی قرار داد که تأثیر مستقیمی بر عملکرد تجاری شرکت دارند. هرچه اطلاعات مالی بیشتری در مورد سلامت مالی شرکت خود داشته باشید، موقعیت بهتری برای تصمیمگیری در مورد آینده نصیبتان خواهد شد.
انواع حسابداری
حسابداری از اجزای ضروری هر سازمانی است. حسابداری موفق در کسب و کار میتواند:
- سرمایهگذاران جدید جلب کند.
- بودجه را گسترش دهد.
- مشتریان جدید بیاورد.
- و حقوق و مزایای کارمندان فعلی را افزایش دهد.
با این حال، حسابداری انواع مختلف دارد که همه آنها برای همه مشاغل و صنایع مناسب نیستند. اگر شما در حال کار در حسابداری هستید، لازم است با انواع مختلف حسابداری که میتوانید با توجه به صنعت اجرا کنید، آشنا باشید:
1. حسابداری مالی
حسابداری مالی فرآیند تهیه گزارشات مالی برای مصارف خارجی است. حسابداران مالی با همکاران و مدیران خود کار میکنند تا جهت نحوه سودآوری یک شرکت، استراتژی بسازند. همچنین، آنها علاوهبر اطمینان از پیروی از رویههای داخلی و ثبت کلیه فعالیتهای مالی در صورتهای مربوطه، تمامی اتفاقات مالی ثبت شده در یک دفتر را نیز ردیابی میکنند.
در صورت فعالیت شرکت در بیرون از کشور، باید اصول حسابداری عمومی پذیرفته و استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی را رعایت کنند. به طور کلی، حسابداران مالی باید توجه زیادی به جزئیات داشته باشند تا وضعیت مالی فعلی را به منابع خارجی منتقل کنند.
2. حسابداری مدیریتی
این نوع حسابداری عمل مستندسازی، نظارت و کمک به برنامهریزی مالی یک سازمان را انجام میدهد. اسناد این حسابداران معمولاً برای ذینفعان داخلی است تا عموم.
یک حسابدار مدیریتی باید در انتقال اطلاعات محرمانه به محیط و اشخاص خارجی، احتیاط کند. این حسابداران جهت ایجاد بودجه برای تأمین نیازهای اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان، با مدیران خود همکاری میکنند.
3. حسابداری هزینه
حسابداری هزینه را میتوان به عنوان زیرمجموعه حسابداری مدیریتی در نظر گرفت. حسابداران هزینه مستندسازی، ارائه و بررسی هزینههای تولید را بر دوش دارند.
آنها بر تمام هزینههای متغیر و ثابت نظارت میکنند تا ببینند آیا میزان تولید، با هزینه تولید محصول همخوانی دارد یا خیر. آنها همچنین با مدیران همکاری میکنند تا بر اساس پیشبینی مالی و پیشرفت تولید، برای آینده تصمیم بگیرند.
منبع : کارلیب