همه چیز درباره مدیتیشن و چطور در خانه مدیتیشن کنیم

مدیتیشن چیست؟

مدیتیشن  که با نام مراقبه هم شناخته می شود ، فنون تسلط بر ذهن است که از ادیان شرقی بخصوص هندوئیسم و بوداگرایی وارد فرهنگ دیگر کشورها شده است. می توان گفت مدیتیشن یک ورزش باستانی است که هنوز هم در سراسر جهان برای احساس آرامش و هماهنگی درون استفاده می شود. مراقبه یا مدیتیشن کمتر به مذهب می پردازد و بیشتر به رشد آگاهی، معرفت و صلح با هستی مربوط می شود.

مدیتیشن از شما انسان بهتر یا متفاوتی نمی سازد بلکه به شما کمک می کند تا احساسات خود بهتر بشناسید و در درک بهتر کمکتان می کند. شما یاد می گیرید به جای خاموش کردن افکار و احساساتتان، بدون قضاوت مشاهده گر باشید.

به نظر می رسد انجام تمرینات مدیتیشن در دنیای پر دغدغه امروز برای رسیدن به آرامش، مفید و مهم است در این مقاله از وبسایت زوم لایف دات کام به تعاریف و معرفی انواع مدیتیشن می پردازیم پس با ما همراه شوید

انواع مدیتیشن

شش راه متداول برای مراقبه وجود دارد:

  • مدیتیشن ذهن آگاهی
  • مدیتیشن معنوی
  • مدیتیشن متمرکز
  • مدیتیشن حرکتی
  • مدیتیشن مانترا
  • مدیتیشن متعالی

همه سبکهای مدیتیشن برای همه مناسب نیست و نیاز به مهارت و تفکر متفاوت دارد. چگونه بفهمیم که کدامیک برای شما مناسب است؟ در اینجا به معرفی آنها می پردازیم.

مدیتیشن ذهن آگاهی

سرچشمه این نوع مراقبه از آموزه های بودایی شروع می شود و محبوب ترین روش مراقبه در غرب است. در مدیتیشن ذهن آگاهی افکارتان از ذهن شما عبور می کنند شما به آنها توجه می کنید اما آنها را قضاوت نکرده و درگیرشان نمی شوید.

در این تمرین شما هر الگو را مشاهده می کنید و تمرکز را با آگاهی ترکیب می کنید. ممکن است تمرکز روی یک موضوع یا احساسات و خاطراتتان برای شما مفید باشد.

این نوع مراقبه برای افرادی که معلم ندارند مفید است زیرا به تنهایی می توان آن را انجام داد.

مدیتیشن معنوی

در ادیان شرقی مانند هندوئیسم و دائوئیسم و همینطور مذاهب دیگر ، مدیتیشن معنوی استفاده می شود. این مراقبه شبیه به نماز است که شما در سکوت عبادت می کنید و در پی یک ارتباط عمیق با خداوند و عالم هستی هستید.

روغن هایی که تجربه معنوی شما را افزایش می دهند شامل : روغن بنفشه – روغن مریم گلی – روغن سدر – روغن چوب صندل – روغن پالوسانتو و روغن معرق می شوند.

مراقبه معنوی را میتوانید در خانه یا محل عبادت انجام دهید و برای افرادی که در سکوت به دنبال رشد معنوی هستند مفید است.

مدیتیشن تمرکزی

مدیتیشن تمرکزی

این نوع مدیتیشن با استفاده از تمرکز به وسیله پنج حس انجام می شود. به عنوان امسال شما می توانید روی چیزهای درونی مانند نفس خود تمرکز کنید یا از تاثیرات خارجی برای کمک به تمرکز استفاده کنید. می توانید از تسبیح کمک بگیرید یا به یک موسیقی آرام گوش کنید و همینطور از تماشای شعله شمع لذت ببرید.

این تمرین ممکن است به نظر ساده برسد اما ذهن شما هر 5 دقیقه یک بار تمرکزش را از دست میدهد، باید بارها و بارها تمرین کنید تا مدت طولانی تری متمرکز بمانید.

همانطور که از نامش پیداست این تمرین مناسب افرادی است که در زندگی به تمرکز بیشتری نیاز دارند.

مدیتیشن حرکتی

اگرچه اکثر مردم وقتی درباره مدیتیشن حرکتی می شنوند به یوگا فکر می کنند، این نوع مراقبه شامل پیاده روی در جنگل، باغبانی، چیگونگ(یک نوع ورزش چینی) و فعالیت های ملایم دیگر می شود. این شکل از فعالیت راهنمایی برای حرکتهای شما است.

مدیتیشن حرکتی برای افرادی خوب است که آرامش و صلح را در کارهای بدنی پیدا می کنند و ترجیح می دهند به این روش فکرشان را منحرف کنند.

مدیتیشن مانترا

این مراقبه در بیشتر تعالیم از جمله سنت های هند و بودائیسم برجسته تر است. در مدیتیشن مانترا از یک صدای تکراری برای پاک کردن ذهن استفاده می شود که می تواند یک کلمه, عبارت و یا صدا باشد مثل کلمه محبوب “ام” “Om”

مهم نیست تمرین مانترا را با صدای بلند یا به صورت زمزمه تکرار کنید. بعد از مدتی لحن و صدای شما با محیط هماهنگ می شود. این به شما اجازه می دهد تجربه عمیق تری از معرفت را تجربه کنید.

بعضی از مردم از مدیتیشن مانترا لذت می برند زیرا برایشان راحتتر است که روی یک کلمه تمرکز کنند. این یک تمرین خوب برای افرادی است که سکوت را دوست نداشته و از تکرار لذت می برند.

مدیتیشن متعالی

مدیتیشن متعالی در بین انواع مختلف مدیتیشن در جهان بیشترین محبوبیت را دارد.

این روش نیازی به تمرکز نیرومند و پاک کردن ذهن  ندارد، همچنین لازم نیست به فلسفه یا دین خاصی اعتقاد داشته باشید. فقط کافیست روزی دو بار برای مدت 20 دقیقه در یک موقعیت راحت و بی سروصدا و با چشمان بسته مدیتیشن کنید؛ در واقع فکر خود را آزاد کنید.

منبع مطلب

Previous Entries چه تخصصهای مهندسی برای ساختن یک ساختمان مسکونی لازم است؟ Next Entries افزایش فروش در اینستاگرام