چه تخصصهای مهندسی برای ساختن یک ساختمان مسکونی لازم است؟

1-مهندسی معماری:

در ده یا پانزده سال گذشته از مهندسین معمار تنها در طراحی پروژه های بسیار لوکس و یا پروژه های بزرگ دولتی استفاده می شد; اما در حال حاظر با توجه به افزایش سرسام آور قیمت زمین و مسکن به نسبت دستمزد استفاده از خدمات مهندسین معمار و همینطور تغییر سلیقه خریداران مسکن، سازندگان خوب هم اکنون نسبت به استخدام مهندس معمار برای طراحی بنا اهمیت بسیار زیادی قائلند و مواردی مانند طراحی نما، دکوراسیون داخلی، طراحی معماری بنا و انتخاب مصالح رو کار بنایی از جمله مواردی است که از مهندسین معمار کمک گرفته می شود. باتوجه به حساسیت بیشتر مردم و نهادهای دولتی نسبت به تاثیرات فرهنگی و هنری معماری در زندگی روزمره مردم، نقش مهندسین معمار در زمینه ساختمان سازی هر روز بیشتر احساس می شود

2-مهندسی عمران:

رشته مهندسی عمران اصلی ترین رشته کاربردی مهندسی در زمینه ساخت مسکن است. جالب است بدانید تا حدود 25 سال پیش، اجبار قانونی برای استفاده از دانش مهندسی عمران در ساخت ساختمانهای معمولی نبود. به همین دلیل ساختمانهای با بیش از 20 سال سابقه ساخت در ایران کلنگی و بی ارزش شناخته می شوند. در حالیکه عمر مفید ساختمانها در کشورهای پیشرفته بیش از 70 سال است. اما با توجه به زلزله های بسیار شدید در کشور که علاوه بر به جای گذاشتن هزاران کشته، بسیاری از مناطق کشور را ویران کرده، قانون گذاران را به اجبار استفاده از مهندسین عمران برای طراحی و نظارت و اجرای ساخت مسکن سوق داده است. هم اکنون تقریبا هیچ سازه مسکونی در کشور (حتی در روستاهای دورافتاده) بدون استخدام مهندس عمران جهت طراحی سازه و نظارتبرساخت وجود ندارد. تاثیر این اقدامات (هر چند نصفه و نیمه) را در زلزله اخیر در کرمانشاه و مقایسه تلفات و خسارات آن با زلزله ها قبلی در طبس،بم و یا رودبار می توان به وضوح مشاهده کرد.

بکارگیری مهندس عمران در ساختمان سازی

3-مهندسی برق:

طراحی و نظارت مهندسی برق روی تاسیسات الکتریکی ساختمان نیز در دهه اخیر اجباری شده و ساختمانهای قدیمی در زمینه برق بسیار بیکیفیت و خطر ناکند. ولی با اجبار قانونی سازمان نظام مهندسی بر روی نظارت مهندسین برق مورد تایید این سازمان، شاهد افزایش کیفیت کار و ایمنی در تاسیسات ساختمان هستیم. ایجاد چاه ارت و سیستم ارتینگ، استفاده از کلیدهای محافظ جان بعد از کنتور، طراحی روشنایی، سایزینگ درست سیمها در پخش بار مناسب همه از مزایای خوب استخدام مهندس تاسیسات برق در تاسیسات الکتریکی ساختمان است. همینطور پیشرفت تکنولوژی و نیاز خریداران در بکارگیری سیستمهای جدید الکتریکی مانند سنسورهای اعلان حریق، دوربینهای مداربسته، دربهای اتوماتیک ریموت دار، آسانسورهای برقی، درب بازکن های تصویری را به امکانات معمولی در خانه های جدید تبدیل کرده و خانه های لوکس نیز به استفاده بیشتر از دانش مهندسی برق جهت اتوماسیون تاسیسات حرارتی و برودتی روی آورده اند. در آینده نیز قطعا تولید انرژی الکتریکی مورد نیاز هر ساختمان توسط سیستمهای تولید انرژی خورشیدی و بادی به صورت مستقل همه گیر خواهد شد.

4-مهندسی تاسیسات مکانیک:

لوله کشی آب، فاضلاب، گاز، کانالهای هوا، دودکشها، و تعیین ظرفیت سیستمهای حرارتی و برودتی همه از کاربردهای مهندسی تاسیسات مکانیک در ساختمان سازی مدرن است. خوشبختانه با اجبار در استخدام مهندس تاسیسات مکانیکی در زمینه های طراحی و نظارت بر اجرای این موارد، شاهد افزایش کیفیت و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان و کاهش حوادث و تلفات در کنار بهینه سازی مصرف انرژی از نکات مثبت استفاده از مهندسین تاسیسات مکانیکی در ساخت ساختمانهای جدید است.

5-مهندسی صنایع:

به گارگیری و استخدام مهندس صنایع در شرکت های ساختمانی اجباری نیست. ولی با گرایش صنعت ساختمان کشور به انبوه سازی و لزوم به کارگیری مفاهیم مربوط به برنامه ریزی دقیق منابع و زمان، هماهنگی اکیپهای طراحی و اجرایی، همچنین پیشبینی های مالی که هر کدام از این موارد نقش بزرگی در کاهش هزینه و زمان دارد، باعث شده تا شرکتهای بزرگ پیمانکار و مشاور نسبت بکارگیری مهندسین صنایع در پروژه های بزرگ ساختمانی همت گمارند.

6-رشته شیمی:

پیشرفت دانش شیمی موجب کاربری وسیع این دانش در مصالح ساختمانی جدید شده است. انواع مکملها و افزودنیهای شیمیایی در بتن، انواع عایقهای حرارتی و رطوبتی، انواع سنگهای تزئینی مصنوعی، انواع کفپوش و لمینت در دکوراسیون، انواع پوششهای چوبی مصنوعی، درب و پنجره های جدید یو پی وی سی، استفاده از لوله های چند لایه پلاستیکی در تاسیسات، شیشه های دوجداره پرشده با انواع گازها، رنگها با فرمولاسیون جدید و….همه ناشی از کاربرد علم شیمی و استخدام کارشناس شیمی در صنعت مصالح ساختمانی است.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه ساخت ساختمانهای جدید ضمن برطرف کردن مشکل مسکن خانواده ها، که از مشکلات اصلی مردم در ایران است، می تواند باعث بکارگیری وسیع نیروی متخصص و مهندسین کشور شود و آمار بیکاری را در جامعه مهندسی کشور به شدت کاهش دهد. بنابراین انتظار می رود دولت و بانکها نیز نسبت به افزایش اعتبارات در زمینه ساخت مسکن همت بیشتری گمارند و شهرداریها نیز تسهیلات بیشتری را جهت نوسازی بافتهای فرسوده شهری و ساخت ساختمانهای جدید در نظر بگیرند.

Previous Entries طرز تهیه پیتزا ایتالیایی Next Entries همه چیز درباره مدیتیشن و چطور در خانه مدیتیشن کنیم