راهنمای بازاریابی محتوایی فروشگاه‌‌های اینترنتی

ترکیب ترفندهای تولید محتوای سبز (محتوایی که تاریخ انقضا ندارد)، سئو (هر کاری که منجر به بیشتر دیده شدن شما توسط موتور جست و جو شود)، توزیع محتوا (پخش محتوای شما و گرفتن بک لینک) و قرارگیری درخواست اقدام (Call To Action) باعث می‌شود که در میان‌مدت و بلندمدت علاوه بر ارتقای رتبه‌ی سایت شما با کلمات کلیدی، ترافیک مستمر و مناسبی را که آماده تبدیل شدن به مشتری است (convert) را داشته باشید. در این مطلب سعی داریم راهکاری مناسب برای ترکیب صحیح این موارد ارائه کنیم.

چه کسانی محصول شما را خریداری می‌کنند؟
قبل از هرچیزی مشتری را بشناسید

برای هر محصول یا سرویسی چه در فروشگاه‌های فیزیکی و چه در فروشگاه اینترنتی همواره دو دسته مشتری وجود دارد؛ مشتریانی که به طور بالقوه به محصول شما نیاز دارند، از وجود آن مطلع هستند و قصد خریدش را نیز دارند و مشتریانی که به دلیل نداشتن اطلاعات مناسب درباره‌ی محصول یا سرویس شما، هنوز نمی‌دانند که به محصول شما نیاز دارند. این نکته دقیقا نیاز شما به معرفی خودتان در اینترنت توسط دیگران را نمایان می‌کند. دسته‌ی دوم مشتریان، گستردگی به وسعت تمام جمعیت جهان دارد؛ زیرا تمام کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند و در معرض تبلیغات شما هستند می‌توانند سفیران تبلیغاتی باشند.

از سویی فروشگاه‌ اینترنتی همواره به ترافیک مداوم و با کیفیت به سمت صفحه‌ی محصولات مختلف نیازمند است و تبلیغات، به تنهایی راهگشا نیست. در روش Inbound marketing کاربر زمانی که به محصول شما نیاز داشت، ناخودآگاه به سمت شما هدایت می‌شود. نشان دادن تبلیغ کفش پیاده‌روی زنانه به یک مرد که در عمرش پیاده روی نکرده است اثربخش نیست. بهترین راه برای بازاریابی درونگرا یا inbound، هدایت فردی است که در اینترنت «راهنمای خرید کفش پیاده روی زنانه» را جستجو می‌کند، به سمت مقاله مرتبط در سایت شما یا در یک سایت معتبر و سپس گرفتن ترافیک از روی لینک‌های داخل آن به سمت بخش مرتبط در فروشگاه  اینترنتی شماست.

آمار نشان می‌دهد کاربرانی که از روی خواندن یک مقاله آموزشی در مورد خرید یک محصول، به سایت شما می‌آیند بهترین پتانسیل را برای خرید یا engagement دارند. آنها مشتریان بالقوه‌ای هستند که در مرحله‌ی پایین قیف فروش هستند و عملا در مورد محصول شما جستجو کرده‌اند.

این قانون را همیشه به خاطر داشته باشید: این شما هستید که با قدرت رسانه، سلیقه‌ی مشتری را تربیت می‌کنید و به او می‌گویید که به چه چیزی نیاز دارد.

چگونه مشتری فروشگاه اینترنتی را ترغیب کنیم؟

با روش و ابزاری که در ادامه معرفی می‌کنیم، می‌توانید به این مهم دست یابید. ابتدا بیایید سناریو‌های مختلف را بررسی کنیم:

سناریوی اول:

  1. مشتری بالقوه، راهنمای خرید یک محصول را در اینترنت جستجو می‌کند.
  2. به مطلب منتشر شده توسط شما در سایت شما یا در یک سایت دیگر (معمولا یک سایت معتبر) می‌رسد.
  3. از داخل مطلب منتشر شده توسط لینک‌هایی که به دسته فیلتر شده از محصولات فروشگاه اینترنتی شما لینک شده‌اند، هدایت می‌شود.
  4. شما آمارهای دقیقی که مخاطب از چه سایتی و چه مقاله‌ای به سمت سایت شما آمده است دارید و رفتار او را بر روی سایتتان تحلیل می‌کنید.

سناریوی دوم:

  1. مشتری در حال مطالعه‌ی یک مطلب یا خبر در یک سایت است.
  2. در قسمت مطالب مرتبط یا مطالب برگزیده یک تیتر جذاب (مثل: راهنمای خرید کفش پیاده روی زنانه) را می‌بیند و بر روی این تیتر کلیک می‌کند.
  3. مقاله‌ی شما در همان سایت برایش باز می‌شود. (از سایت خارج نمی‌شود)
  4. از داخل مقاله‌تان، لینک‌ها و CTA هایی وجود دارد که کاربر را به سمت فروشگاه اینترنتی شما می‌برد.
  5. شما آمارهای دقیقی که مخاطب از چه سایتی و چه مقاله‌ای به سمت سایت شما آمده است دارید و رفتار او را بر روی سایتتان تحلیل می‌کنید.

سناریوی سوم:

  1. مشتری به طور مستقیم یا از طریق جستجو به فروشگاه اینترنتی شما وارد می شود.
  2. سراغ یک یا چند دسته بندی محصول می‌رود و سپس بدون خرید یا ثبت نام از سایت شما خارج می‌شود.
  3. او در ساعات یا روزهای بعد به سایت‌های خبری دیگر می‌رود و مطالب مورد علاقه‌اش را می‌خواند.
  4. در کنار یا زیر مطلبی که می‌خواند، تیتر مقاله‌ای را می‌بیند با عنوان «راهنمای انتخاب و خرید….»
  5. با کلیک بر روی آن، مقاله‌ای از شما که راهنمای خرید است در «همان سایت» باز می‌شود که لینک و CTA هایی به آن دسته از محصولات سایت شما دارد. با کلیک بر روی لینک یا CTA به سمت بخش خاص آن محصول در سایت شما هدایت می‌شود.
  6. شما آمارهای دقیقی که مخاطب از چه سایتی و چه مقاله‌ای به سمت سایت شما آمده است دارید و رفتار او را بر روی سایتتان تحلیل می‌کنید.

این‌ها، سناریوهای جذابی هستند که به بیشتر دیده شدن و در نهایت افزایش نرخ تبدیل به مشتری شما کمک می‌کنند. اخبار رسمی برای اجرای این سناریو‌ها، به شما کمک می‌کند

چگونه از اخبار رسمی برای اجرای سناریو‌ها استفاده کنید؟

  1. ابتدا یک مقاله‌ی آموزش خرید یک محصول خاص به صورت «همیشه سبز» تهیه کنید.
  2. این مقاله را روی وبلاگتان منتشر می‌کنید. اگر وبلاگ ندارید، مستقیم محتوای خود را در اخبار رسمی وارد کنید. (در مرحله سوم ساخت کمپین)
  3. وارد حساب کاربری خود در اخبار رسمی شوید و بر روی «کمپین رسانه‌ای جدید» کلیک کنید.
  4. بنا به نیاز خود، نوع کمپین و بسته‌های رسانه‌ای مورد نظر را انتخاب کنبد.
  5. در بخش محتوای کمپین، لینک و CTA و هر نوع مالتی‌مدیایی (عکس، فیلم،پادکست، اینفوگرافی و …) که خواستید اضافه می کنید. برای آمارگیری بلندمدت از کمپین‌تان، هنگام وارد کردن لینک در CTA (دکمه فراخوان اقدام)، utm آن را تنظیم کنید.
  6. سایر تنظیمات را انجام دهید و مراحل را به پایان برسانید.

نتیجه‌ای که حاصل می‌شود:

  • مقاله‌تان در کمتر از 24 ساعت و بر اساس ترتیب الگوریتمی خاص در همه‌ی رسانه‌ها و وب‌سایت‌های انتخابی منتشر می‌شود.
  • تیتر مقاله‌تان در صدها ویترین خبری اخبار رسمی در سایت‌های مختلف نمایش داده می‌شود که کاربر آن سایت‌ها را به سمت مقاله‌تان هدایت می‌کند.
  • در کمتر از دو ساعت از اجرای کمپین‌تان، گزارش بازخورد آن را به صورت live در پنل اخبار رسمی خواهید دید که به طور خلاصه حاوی تعداد رسانه‌ها منتشر کننده و آمار بازدید مقاله است.

امتیازات اجرای سناریوهای اخبار رسمی

  1. مقاله‌ی منتشر شده در رسانه‌های دیگر هم نقش link building برای سایت شما را دارند و هم  به صورت دائما در آن رسانه‌ها می‌مانند و دائما می‌توانند برای شما ترافیک ایجاد کنند.
  2. پولی که برای تولید محتوا و انتشار آن در سایر سایت‌ها هزینه شده است در واقع سرمایه گذاری روی نام تجاری شما در فضای آنلاین است.
  3. در مقایسه با Google Adwords که برای هدایت هر کاربر به سمت سایت شما با جستجوی یک کلمه خاص پول می‌دهید؛ اینجا تنها یک‌بار هزینه می‌کنید اما در بلندمدت از ثمره‌ی آن استفاده می‌کنید.
  4. چون محتوای شما سبز است و با زمان منقضی نمی‌شود، در بلندمدت قابلیت افزایش رتبه سئوی خوبی دارد و هرچه بیشتر از آن بگذرد جایگاه آن در نتیجه جستجو بالا می رود.
  5. نه تنها مطلب شما در سایت‌های مختلف بازنشر می‌شود، بلکه با ابزارهایی چون ویترین خبری اخبار رسمی که در سایت‌های مختلف نصب است، می‌توانید ترافیک آن را  هر زمان که خواستید بالاتر ببرید.
  6. هرگونه مالتی‌مدیا داخل مطلبتان (مثلا یک ویدیوی آموزشی که در آن embed شده) همواره قابل دسترسی در همه‌ی سایت‌ها خواهد بود.
  7. به جای آنکه زمانتان را صرف مذاکره و ارسال مقاله به چندین سایت جداگانه کنید، از طریق اخبار رسمی، با هزینه‌ی کمتر و با سرعت بالاتر منتشر می‌کنید و از طرفی مطمئن خواهید بود که قالب متن و لینک‌هایتان همانطور که خواسته‌اید منتشر خواهند شد.

کلام آخر

شما می‌توانید مانند صدها رقیب خود، بک لینک بخرید، روی سئوی خود کار کنید، هزینه زیادی بابت تبلیغات خود انجام دهید و … یا اینکه از راهکارهای نوینی مانند آنچه در این مطلب توضیح دادیم استفاده کنید تا با یک پرش رو به جلو، گام بزرگتری نسبت به رقبای خود بردارید. بعضی وقت‌ها می‌توان با هزینه کم، نتایج شگفت انگیزی بدست آورد. همین امروز شروع کنید!

Previous Entries آموزش گوگل آنالیتیکس Next Entries ۱۰ درس برندینگ از نوآورترین برندهای جهان